ترس از شکست

ترس از شکست

  • مقدمه

ترس از شکست چیست؟ چرا انسان ها از شکست می ترسند؟  آیا شما هم جزء آن دسته از آدم ها هستید که از شکست می ترسید؟ در این مقاله می‌خواهیم  به این موضوع بپردازیم که ترس از شکست چیست، چه تبعات مضری به همراه دارد و چگونه می توانیم آن را شناسایی کنیم.  سپس در ادامه به این می پردازیم که چگونه از شر آن خلاص شویم.

  • طرح بحث: ترس از شکست چیست ؟

اول به سراغ تعریف خود ترس می رویم. ترس یعنی احساس خطر کردن. این احساس می‌تواند واقعی یا واهی باشد. درصد زیادی از ترس های ما ساخته ی ذهن خود ماست و از واقعیت به دور است.

ترس ازشکست چیست؟ نوعی احساس خطر کردن از نرسیدن  به هدف، نگرانی نداشتن راه حل، استرس از دست دادن داشته ها، ترس از بازگشت به نقطه قبلی، ترس از تحقیر شدن و سرزنش شدن،  ترس از نتوانستن و … .

هرکدام از ما انسانها  دارای اهداف کوچک و بزرگی هستیم  که در طول روز برای رسیدن به آنها تلاش می‌کنیم و در این مسیر،  گاهی دچار احساس ترس می شویم که البته  مقدار کمی از آن بسیار خوب و مفید بوده و باعث پویایی و دقت و تلاش بیشتر ما می‌شود.

اما وقتی این  ترس  از حد مجاز بیشتر شود، بازدارنده بوده و مانع رشد ما خواهد شد. در بسیاری از موارد ما از شکست می ترسیم. می ترسیم که قدم برداریم و درانتها به خواسته ی خود نرسیم. می‌ترسیم زمان و پول خود را خرج کنیم  و چیزی نصیبمان نشود.

ترس از شکست چیست

چرا از شکست می ترسیم؟

یکی از قوانین مغز قانون بسط است. مغز انسان هر چیزی را بسط می دهد. مثلاً اگر سه بارخیانت ببیند می گوید: همه مردها یا همه زنها خائن هستند.

اگر چند بار در یک زمینه ( مثلاً زبان)  شکست بخورد می گوید: من هیچ وقت نمی‌توانم در یادگیری زبان موفق باشم  و گاهی این عدم موفقیت را به بقیه ابعاد زندگی (عاطفی، کار، ورزش و … ) بسط می دهد.

یکی از دلایل اینکه فرد از شکست می ترسد، این است که در گذشته چند بار شکست خورده و مغز می گوید: “پس باز هم به احتمال زیاد  شکست می خوریم”.

اینجاست که سیستم عصبی منفی شده و راندمان  کاهش می‌یابد. از دیگر دلایل ترس از شکست،  دردهایی است که بعد از شکست های قبلی چشیده ایم و دیگر نمی خواهیم آن دردها تکرار شوند ( مانند کسی که همسرش او را ترک کرده یا پارتنر عاطفی او  به او خیانت کرده ).

پس از این اتفاق  فرد متحمل درد های زیادی می شود و هر بار که  بخواهد وارد یک رابطه عاطفی شود، نیرویی قوی جلوی او را می‌گیرد.

در واقع  ما می ترسیم دوباره دچار درد و رنج شویم. مانند کسی که یک بار ورشکست شده  و مورد تحقیر و تمسخر سایرین  قرار گرفته  و می ترسد دوباره تحقیر شود.

به جز این موارد، دلیل دیگری که ما دچار ترس از شکست می‌شویم، دیدن شکست‌های اطرافیان و دوستان است. ناخودآگاه ما، خود را به جای آنها گذاشته و با آنها همزاد پنداری می‌کند و می‌ترسد همین اتفاق برای ما رخ دهد.

این موارد باعث می‌شود که فرد از شکست بترسد.

چرا از شکست می ترسیم؟

آیا شما هم می ترسید؟

سوال بعدی این است که آیا شما هم می ترسید؟ پاسخ شما بله یا خیر، هرچه که باشد، جالب است که بدانید  پیدا کردن ترس از شکست به این راحتی ها نیست.

به طور مثال، سالها پیش متوجه شدم که من، چند پروژه را همزمان جلو می بردم و چون با یک دست چند هندوانه را برمی داشتم، به نتیجه ی مطلوبی نمی رسیدم. وقتی به اعماق نا خودآگاهم رجوع  کردم، متوجه شدم که من  ترس از شکست دارم.

من می ترسم یک مسیر یا یک پروژه را انتخاب کنم و در آن شکست بخورم.  پس چند مسیر را انتخاب می‌کنم تا اگر یک یا دو پروژه نشد، پروژه های دیگر من را به نتیجه مطلوب برسانند. ترس از شکست گاهی بسیار رو بوده و فرد به آن آگاه است  و در جهت حل آن  اقدام می کند و در موارد زیادی نیز، به صورت پنهان است و دیده نمی شود.

 نشانه های ترس از شکست چیست؟

از نشانه های ترس از شکست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تعلل در تصمیم گیری.

۲. دست به عمل نزدن.

۳. مشورت بیش از حد با اطرافیان.

۴. جمع آوری اطلاعات زیاد.

۵. به دنبال کامل‌ترین و بهترین راه بودن.

۶. داشتن استرس از گذر زمان و ترس از دیر شدن و از دست دادن زمان.

۷. ترس از تغییر.

۸. ترس از هر رویداد جدید.

پس تا اینجا متوجه شدیم که  ترس از شکست چیست  و چرا در ما شکل می گیرد  و نشانه های آن چه چیزهایی است.

 نشانه های ترس از شکست چیست؟

راه حل چیست؟

ترس از شکست بسیار مخرب است و مانع موفقیت ما می شود. باید ترس را محدود کنیم و در ادامه بر آن چیره شویم. برای رهائی  از ترس به صورت زیر عمل می کنیم:

  1. در ابتدا پیدا کنید در چه زمینه ای ترس از شکست دارید؟
  2. از خود بپرسید : من از چه چیزِ شکست می ترسم؟
  3. با درون خود که مدام می گوید : »نکند نشود یا نکند خراب کنم« مذاکره کنید و آن را متقاعد کنید که ترسش بی مورد است.
  4. یک تصویر واضح از موفقیت بسازید و هر روز آن را تجسم کنید.
  5. روی موفقیت‌های قبلی خود تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • نتیجه گیری

درصد زیادی از ما به صورت آشکار یا پنهان از شکست می ترسیم. باید آن را پیدا کرده و از شرش خلاص شویم. باید یاد بگیریم با درون خود ارتباط خوبی برقرار کنیم و اعتماد به نفس داشته باشیم. دست به عمل بزنیم و در زندگی از چیزی نترسیم. یادتان باشد این ترس ساخته ی ذهن خود شماست و واقعیت ندارد.

امیدوارم شجاعانه  با تمام توان، به سمت رویاهای خود پرواز کنید.

دوست و یار همیشگی شما

مربی مهارت های زندگی،

رامین لوزانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *