ترس از آینده

آینده

مقدمه

آیا شما هم از آینده می ترسید؟ واقعا آینده چیست؟ آیا چیزی به نام ترس از آینده وجود دارد؟  آیا باید ازآینده ترسید؟ دراین مقاله می خواهیم به مفهومی به نام آینده و ترس ازآن بپردازیم. اینکه چرا از آینده می ترسیم؟ در ابتدا به این موضوع  می پردازیم که چیزی به نام آینده وجود خارجی نداشته و این مغز ماست که  آینده ای را (خوب یا بد) متصور می شود واینکه از کجا بفهمیم که ازآینده می ترسیم؟ در ادامه، با یک تمرین عملی سعی بر کاهش ترس خواهیم داشت.

طرح بحث: ترس از آینده چیست؟

طی سال ها کار کردن با انسان ها، به این نتیجه رسیده‌ام که درصد زیادی از آدم ها از آینده می ترسند یا حداقل نگران آینده هستند. یعنی وقتی به آینده یا اهداف خود فکر می کنند، پر از استرس و نگرانی می شوند. هرچه سنشان بیشتر می شود، ترسشان افزایش می یابد. آنها یا بسیار نگران هستند یا نا امید از آینده.

ترس از آینده چیست

چرا از آینده می ترسیم؟

اما واقعاً چرا ؟ چرا باید از چیزی که هنوز نیامده و اتفاق نیفتاده ترسید؟

انسان تنها موجودی است که در زمان سفر می کند.گاهی به گذشته می رود و گاهی به آینده. این در حالی است که تنها حقیقت موجود، زمان حال است.

ضمیر ناخودآگاه، مدام می خواهد آینده را محاسبه کند. او می خواهد بداند در یک ثانیه، یک ساعت، یک هفته، یک ماه و یک سال آینده چه اتفاقاتی قرار است بیفتد.

حال، اگر اطلاعات ضمیر ناخودآگاه مثبت و سازنده باشد، آینده ای بسیار خوب را برای ما پیش بینی می کند و خبری از ترس نیست. اما اگر این اطلاعات منفی بوده و یا واقعاً سبک زندگی ما ایرادات اساسی داشته باشد، ضمیر ناخودآگاه، آینده ی خوبی را متصور نمی شود و ما می ترسیم.

اجازه دهید برایتان مثالی بزنم. فرض کنید که فردی در بچگی  بارها تحقیر شده و در طول زندگی خود، دو بار دچار ورشکستگی می شود. ضمیر ناخودآگاه هربار که بخواهد آینده ی شغلی فرد را محاسبه کند، به نتایج مطلوبی نمی رسد. چرا که اطلاعات گذشته منفی بوده و ضمیر ناخودآگاه بر اساس اطلاعات قبلی آینده را تخمین می زند.

اما گاهی این محاسبه درست است. چرا که فرد در زمان حال، اشتباهات زیادی را مرتکب می شود و ضمیر ناخودآگاه محاسبه می کند که تا چند وقت دیگر فرد ورشکسته می شود. پس تا اینجا متوجه شدیم که دلیل ترس از آینده می تواند واهی یا کاملاً واقعی باشد. که این ترس را ضمیر ناخودآگاه بر اساس محاسبه ی آینده ایجاد می کند.

جالب است بدانید در بسیاری از موارد، این ترس واهی بوده و به خاطر اطلاعات غلط محیط و تجربیات گذشته است. حتی اگر محاسبه درست باشد، راه حل های زیادی برای رهائی از این ترس وجود دارد. پس نیازی به ترس بی‌مورد نیست.

انسان واقعاً موجود بسیار جالبی است. او از چیزی میترسد که هنوز نیامده و هنوز اتفاق نیفتاده یا به  زبان ساده تر، از چیزی میترسد که اصطلاحاً وجود نداشته و ساخته ی ذهن خود اوست.

ترس از آینده

از کجا بفهمیم که دچار ترس از آینده هستیم؟ 

سوالی که پیش می آید این است که از کجا بفهمیم که از آینده می ترسیم؟

راه حل بسیار ساده است. کافیست همین الان چشمان خود را ببندید و به آینده فکر کنید. اگر تصویری واضح و شفاف از آینده ی خود ( آینده کاری، عاطفی، سلامتی و تناسب اندام و …  ) دارید همراه با احساس خوب است، پس جای نگرانی نیست.

اگر یک تصویر منفی و آزاردهنده به همراه احساسات ناخوشایند ( مانند : استرس ، سردرگمی ، ترس ، نا امیدی و … ) دارید، باید بگویم شما دچار ترس از آینده هستید. حالا به شکل خفیف یا شدید.

اثرات مخرب ترس از آینده چیست؟

ترس از آینده بسیار مخرب است، چرا که مغز می داند  ما باید به سمت جلو حرکت کنیم و چه بخواهیم، چه نخواهیم، باید با آینده  رو به رو شویم. پس هر روز که می گذرد مغز بر احساس ترس و استرس و نگرانی ما می افزاید، چرا که می‌خواهد به ما پیغام دهد که مواظب باش، از خودت محافظت کن، خطر در کمین است.

این ترس و احساسات منفی باعث کاهش راندمان ما در زندگی شده و همچنین موجب می شود در زندگی تصمیمات اشتباه زیادی بگیریم. به مرور اعتماد به نفسمان کم شده و دیگر خیلی نمی توانیم شاد باشیم.

راه حل چیست؟

برای رهایی از این ترس یک تمرین بسیار ساده داریم.

به زمان حال بیایید و یک موزیک خیلی شاد گوش دهید. حالت فیزیکی بسیار شاد به خود بگیرید و در زمانی که به اوج احساسات خوب رسیدید، چشمان خود را ببندید و به آینده  سفر کنید و همزمان تصویر آینده را تبدیل به یک تصویر واضح و شفاف کنید.

یعنی آینده ی ایده آل خود را بسازید و آن را برای چند دقیقه تجسم کنید (تجسم اهداف تان درآینده). این تمرین را بارها و بارها انجام دهید تا هر زمان که به آینده فکر کردید، تصاویر مثبت و احساسات سازنده داشته باشید.

رهایی از ترسنتیجه گیری

درصد زیادی از ما از آینده می ترسیم، به دلایل منطقی یا واهی. این ترس بسیار مخرب است و باید آن را کاهش دهیم. یادمان باشد چیزی به نام آینده وجود ندارد یا هنوز نیامده.  پس بجای ترس آن را به بهترین شکل بسازید. شما خالق آینده خود هستید.

برایتان بهترین آینده را آرزو می کنم

همراه همیشگی شما

 رامین لوزانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *