گام دهم: داشتن روحیه شاد

 گام دهم: داشتن روحیه شاد

عنوان: چرا ما واقعاً شاد نیستیم؟ چرا شاد بودن مهم است؟

  • مقدمه

خوب که به زندگی انسانها نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم درصد زیادی از مردم کره زمین دارای روحیه شادی نیستند. آنها در طول روز مدام درگیر احساسات منفی مثل ترس، استرس، خشم و… هستند. آنان غرق در روزمرگی ها و فشار زندگی شده‌اند و فراموش کرده اند که هدف اصلی از زندگی، داشتن احساس شادی و آرامش عمیق است. در این متن به بررسی عوامل بازدارنده از احساس شادی پرداخته و درادامه به ارائه چند راه حل نیز می پردازیم.

  • طرح بحث

چرا ما شاد نیستیم؟ آیا شما هم خیلی کم در زندگی احساس شادی و رضایت مندی می کنید؟ آخرین باری که آزاد و رها از ته دل خندید چه زمانی بوده است؟ خوب به اطرافیان نگاه کنید، چرا ما واقعاً شاد نیستیم؟ اصلاً چرا شاد بودن مهم است و چگونه می توانیم شاد باشیم؟ متاسفانه درصد زیادی از ما در روزمرگی و فشارهای زندگی غرق شده ایم.

کار میکنیم تا پول به دست بیاوریم، احساس شادی کنیم و لذت ببریم، ولی شادی را فدای کار کردیم. وارد یک رابطه عاطفی شدیم تا به ما احساس آرامش و امنیت و شادی بدهد اما شادی را فدای رابطه و آن شخص کردیم. خواستیم با رژیم و ورزش به تناسب اندام و سلامتی و در نهایت احساس شاد بودن برسیم اما حال خوب خود را فدای لاغر شدن و رژیم های سخت کردیم.

می بینید؟ ما دیگر از مسیر لذت نمیبریم! ما با فشار کار می‌کنیم، با فشار رژیم می‌گیریم و در رابطه ها پر از ترس شده ایم. مسئله مان را حل نمی کنیم و از آنها معمولاً فرار میکنیم. می دانید یکی از مسائلی که داریم این است که هدف اصلی را گم کرده ایم؟ هدف اصلی داشتن یک کار ایده آل یا رابطه ای کامل یا یک هیکل فوق‌العاده نیست. هدف اصلی فقط داشتن انگیزه برای حرکت و شادی و لذت بردن از مسیر است. هدف اصلی شادی است، نه خود کار و پول و نه خود رابطه.

درس را برای درس نخوانده ایم. درس را برای نمره (نتیجه) خوانده ایم. ما در واقع وابسته به نتایج کوتاه مدت در کار و رژیم و رابطه و شده‌ایم و دیگر شاد نیستیم. زمانی که درس را برای نمره بخوانید، اکثراً استرس دارید چون می ترسید نمره بدی بگیرید و اگر نمره شما بالا و پایین شود شما نیز حالتان بد می شود. این یعنی وابسته بودن به نتیجه.

اما اگر درس را برای خود درس و با لذت می خواندید، همیشه شاد بوده و از مسیر لذت می‌بردید و تا درصد بالایی هم نمرات خوبی می داشتید. اگر کار را برای خودِ کار انجام می دادید، اگر از کار لذت می بردید و عاشق کار خود بودید، هم شاد بودید هم به درجات بالا و درآمد بالا می رسیدید.

اگر از رژیم لذت می بردید، اگر از خودِ رابطه و نه از تملّک بر فرد و برطرف کردن نیازهای خود لذت می بردید، خیلی شاد تر و رها تر بودید و دیگر بالا و پایین نمی شدید.

یکی دیگر از دلایل این که ما شاد نیستیم این است که ما ذهنی به همه چیز چسبیده ایم. به کار خود، به پول، به عزیزان، به سلامتی و… . مدام ترس از دست دادن را داریم. در صورتی که اگر رها تر باشیم و در زندگی فقط به خدا تکیه کنیم، بسیار شادتر و آرام تر خواهیم بود.

عنوان: چرا ما واقعاً شاد نیستیم؟ چرا شاد بودن مهم است؟

 اما چرا شادی تا این حد مهم است؟

همانطور که گفتیم، هر فعالیتی که شما از صبح تا شب انجام می دهید برای رسیدن به حال خوب و شادی است. اگر غذا می‌خورید، اگر کار می‌کنید، اگر ورزش می‌کنید و اگر وارد یک رابطه دوستی یا عاطفی شده اید و… ، همه ی موارد برای رسیدن به حال خوب و شادی است.

حال یک سوال از شما می پرسم: شما کی می توانید خوب کار کنید؟ کی می‌توانید خوب کتاب بخوانید یا خوب ورزش کنید؟ کی می‌توانید در رابطه بهترین خود باشید؟ بله، زمانی که حال خوبی داشته باشید و شاد باشید.

پس لازمه ی داشتن یک زندگی خوب برای حرکت، شادی است و در بالا اشاره کردیم که هر کاری که از صبح تا شب انجام میدهیم برای رسیدن به حال خوب و شادی است. پس همه ی خروجی و هدف اصلی از تمام مراحل زندگی بازهم داشتن حال خوب و شادی است. آیا فکر نمی‌کنید در این دنیا چیزی به اندازه ی حال خوب و شاد ی مهم نیست؟

ما با دور شدن از طبیعت و زندگی طبیعی، با دور شدن از خدا و معنویات، با تغذیه ی ناسالم و با رفتارهای غلط به شدت حال خود را بد کرده‌ایم. با افکار منفی حال خود را بد کرده ایم.

 اما چرا شادی تا این حد مهم است؟

 راه حل چیست؟

قبل از دادن راه حل  باید بدانید چه چیزی واقعاً حال و احساس ما را می سازد. دو چیز حال انسان را می سازد:

  • حالت فیزیکی
  • مرکز توجه

اگر شما حالت فیزیکی یک انسان با اعتماد به نفس را به خود بگیرید، بعد از مدتی احساس قدرت در شما بیشتر می شود و اگر حالت فیزیکی یک انسان غمگین را به خود بگیرید غمگین میشوید. اگر مدام به شکست ها و محدودیت ها و اتفاقات ناگوار زندگی و دنیا فکر کنید، حالتان بد می‌شود و اگر مدام به موفقیت ها و امکانات و استعداد ها و نکات مثبت زندگی خود فکر کنید حالتان بهتر و بهتر می شود. پس اگر می‌خواهید  همیشه روحیه ی شادی داشته باشید :

  1. همیشه در زندگی به خدا توکل کنید.
  2. خود را باور داشته باشید.
  3. روزی ۵ دقیقه ریلکس کرده و نفس های عمیق بکشید.
  4. حالت فیزیکی انسان های شاد را داشته باشید.
  5. همیشه به موارد مثبت زندگی خود فکر کنید.
  6. هدف های بزرگ داشته باشید و مدام تجسم کنید.
  7. از طبیعت، ورزش، موزیک و فیلم های شاد غافل نشوید.
  8. درس را برای درس بخوانید نه نمره.

نکات مثبت زندگی

  • نتیجه گیری

به دلایل مختلف روحیه ی بشر بالا نیست و روحیه یکی از مهمترین ارکان زندگی است. همه ی هدف ما از کار و مطالعه و… داشتن حال خوب و شاد بودن است. با تغییر تمرکز و تغییر حالت فیزیکی می توان همیشه یک حال خوب را تجربه کرد.

 

امیدوارم همیشه حال دلتان بهاری باشد

 حامی و دوست همیشگی شما

 رامین لوزانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *