گام یازدهم: داشتن آینده ای خوب

عنوان: ترس از آینده ای که نیامده یا اشتیاق به ساختن آن؟

عنوان: ترس از آینده ای که نیامده یا اشتیاق به ساختن آن؟

  • مقدمه

در بسیاری از مواردی که حالمان خوب نیست، دلیلش این است که مغز ما تصوّر مثبتی نسبت به آینده ی شغلی، عاطفی، سلامتی، مالی و … ما ندارد. این امر بسیار مخرب بوده و قدرت، انگیزه و جنگندگی ما را در زندگی کاهش می‌دهد. اعتماد به نفس را از ما می گیرد و مدام حال ما را بد می کند. حال ببینیم چرا اینگونه می شود و راه حل چیست؟

  • طرح مبحث

آیا شما هم از آینده می ترسید یا حس بدی نسبت به آن دارید؟ واقعا چرا ما نگران آینده ای هستیم که هنوز نیامده است؟ چرا مدام نسبت به آینده نا امید هستیم یا پر از افکار منفی و…؟ هرکدام از ما در گذشته سختی های زیادی کشیده ایم. از اتفاقات مالی گرفته تا عاطفی، خانوادگی و سلامتی. این اتفاقات بر روی مغز اثر گذاشته و باعث می‌شود نوعی ترس در ما ایجاد شود. اما چه ترسی؟ بله درست حدس زدید، ترس از تکرار شکست های عاطفی، مالی یا سلامتی .

همانطور که قبلا اشاره کردیم، یکی از قوانین مغز بسط دادن است. مغز می گوید چون سه بار نتوانستی در کار، رابطه یا لاغرشدن موفق شویی، پس در آینده هم وضعیت مالی یا عاطفی یا تناسب اندام خوبی نخواهی داشت. این محاسبه ی غلط باعث می‌شود ما به مرور در ابعاد مختلف زندگی خود از کار و پول گرفته تا خانواده، عاطفی، سلامتی، یادگیری و …تصاویری واهی و منفی نسبت به آینده ی آنها داشته باشیم.

با این که آینده هنوز نیامده ولی مغز تصویری واضح از شکست مالی، پیری و درد یا تنهایی  برای ما ترسیم می کند. به مرور مغز ما این تصویر را باور کرده و مدام به ما آلارم می‌دهد. مدام در ما ایجاد ترس یا استرس می کند.

در ادامه در ما احساس ناامیدی یا افسردگی بیشتر می شود. ما مدام می ترسیم اتفاقات بد برایمان تکرار شود. همین ترس و تصویرسازی، نوعی ارتعاش منفی است که  شاید بیشتر از قبل با آن موارد روبه رو شویم.

گام یازدهم: داشتن آینده ای خوب

بجز شکست های قبلی، یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود ما یک آینده ی خیلی بد در مغز خود متصور شویم، دیدن یا شنیدن اخبار منفی است. هر گونه اخبار یا پیغام منفی مانند فیلم یا موزیک منفی به نوعی مغز ما را برای شکست و درد و بیماری و فقر برنامه‌ریزی می‌کند.

وقتی شما می شنوید کلی آدم ورشکسته شده‌اند، مغز شما با آنها همزاد پنداری می‌کند و می‌گوید :نکند من هم شکست مالی بخورم؟ نکند  همسر من هم خیانت کند؟ وقتی اخبار کرونا و بیماری های لاعلاج مثل سرطان یا… را می شنوید، با خود می‌گویید :نکند من هم روزی کرونا یا سرطان یا … بگیرم .

بله باز هم یک برنامه ریزی غلط و تصویرسازی و گفتگوی منفی داخلی غلط در مغز ما شکل می گیرد. این برنامه ‌ریزی و تصویرسازی غلط در مغز، هم موجب بد شدن حالمان می شود، هم انگیزه و اعتماد به نفس را از ما می گیرد، هم به نوعی مغز را برنامه ریزی می کند که به سمت آن اتفاق بد نزدیک ترشود.

اما یک سوال مطرح می‌شود :مغزما دقیقاً دارد از چه می ترسد؟ شاید بگویید واضح است، از«آینده»! خوب خودتان جواب خودتان را دادید. مغز ما دارد از چیزی می ترسد که اصلاً وجود خارجی ندارد. دوست عزیز، شاید از حرفم متعجب شوید ولی نه چیزی به نام گذشته وجود دارد نه چیزی به نام آینده! همه ی اینها بازی مغز ماست. تنها واقعیت، وجود زمان حال است.

من و شما از دشمنی فرضی می‌ترسیم و شکست می‌خوریم. آینده هنوز نیامده و متغیر است. می‌تواند بد باشد یا خوب. فکر می کنید خوب یا بد بودن آینده به چه چیزی بستگی دارد؟ بله، به کیفیت استفاده من و شما از زمان حال. هرچه من و شما از زمان حال بهتر استفاده کنیم، آینده ای درخشان تر خواهیم داشت.

خوب یا بد بودن آینده به چه چیزی بستگی دارد؟

راه حل چیست؟

اول باید از شر حال بد خلاص شویم. اما چگونه؟ همانطور که گفتیم، در اعماق مغز خود یک تصویر توهمی و ساختگی و مخرب از آینده ی نیامده داریم. باید آن را پیدا کرده و با تصویر مثبت جایگزین کنیم. با ذکر یک مثال تمرین را برایتان شرح می دهم تا برای همیشه از شر حس بد آینده خلاص شوید.

به طور مثال فرض کنید که شما ترس از آینده مالی خود دارید و می ترسید در آینده فقیر یا ورشکسته شوید. پس شما درمغز خود یک تصویر منفی از آینده مالی دارید. باید چشمان خود را ببندید و به آینده فکر کنید تا ببینید چه تصویر بدی از آینده ی مالی خود دارید.

پس از پیدا کردن آن، در کنارش یک تصویر واضح و شفاف از موفقیت مالی خود در آینده بسازید، سپس تصویر منفی را کوچک کرده و تصویر مثبت را بزرگ کنید تا کل صفحه را بگیرد و این کار را حداقل روزی ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید تا تصویر مثبت تثبیت شود.

آینده سازی

  • نتیجه گیری

در بسیاری از موارد، ما از آینده ای می ترسیم و ناامید هستیم که هنوز نیامده. دلیلش شکست‌های قبلی یا اخبار منفی یا جملات منفی خود و اطرافیان است. باید بتوانیم تصویر منفی ساخته شده در مغز را پیدا کرده و آن را تغییر دهیم تا همیشه یک حال خوب نسبت به آینده خود در کلیه ابعاد زندگی داشته باشیم.

یادتان باشد آینده هنوز نیامده، پس آن را به بهترین شکل بسازید .

 

برایتان آیندهای بسیار زیبا را تصور میکنم

دوست و یار همیشگی شما ،

رامین لوزانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *