گام پنجم : منشأ اثر بودن

گام پنجم : منشأ اثر بودن

عنوان: چقدر در این دنیا احساس مفید بودن و موثر بودن دارید.

  • مقدمه

منشأ اثر بودن چیزی است که ذات هر انسانی  خواهان آن است….

حال بشر خوب نیست. این موضوع می‌ تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. اما یک دلیل بسیار مهم آن این است که فرد در اعماق وجودِ خود احساس پوچی و بی ارزشی می کند. احساس می کند که برای دنیا، برای خود و برای عزیزان خود خیلی مفید نبوده و خیلی احساس موفقیت نمی کند.

منشأ اثر

  • طرح بحث

در بسیاری از موارد در زندگی، دچار ترس یا نا امیدی می‌شویم و احساسی مانند بی ‌فایده بودن یا پوچی یا عدم موفقیت به سراغمان می آید. شاید کار و درآمد خوبی هم داشته باشیم. شاید همسر و فرزند خوبی هم داشته باشیم اما عمیقا احساس شادی یا رضایت نمی کنیم.

واقعاً چرا؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌ اید که هدف اصلی شما از زندگی کردن چیست؟ داشتن اهدافی مثل :مدرک تحصیلی، ماشین، ازدواج، خانه یا …؟ بسیار خوب است اما کافی نیستند. شاید بپرسید چرا؟ جواب آن خود شکوفایی یا همان منشأ اثر بودن درطبقه آخر هرم مازلو است.

زمانی که شما فقط به دنبال طی کردن طبقات اولیه هرم باشید (مثال: کار، غذا، خونه، ماشین، سفر، موبایل و …) از یک جایی به بعد دیگر احساس خیلی شادی عمیق و موفقیت نمیکنید. اما چرا؟ چون روح شما یک نیاز اساسی دارد و آن منشأ اثر بودن است. منشاء اثر بودن یعنی چه؟ یعنی روی کره زمین اثر مثبت گذاشتن. یعنی کمک کردن به انسان های دیگر تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند.

چقدر در این دنیا احساس مفید بودن و موثر بودن دارید.

شاید بگویید: رامین لوزانی! من خودم کلی گرفتاری دارم و وقت ندارم به این مسائل فکر کنم. خوب نکته همین جاست. شما همین الان جواب خود را دادید. می‌ دانید چرا این همه گرفتاری دارید؟ چون به فکر دیگران نیستید. ما انسان ها با طناب های نامرئی به هم وصل هستیم. اگر کمک  کنید انسان های دیگر موفق تر باشند، اگر باعث شوید دنیا جای بهتری برای زندگی کردن شود، آن وقت هم حالتان بهتر است هم سریعتر به موفقیت واقعی می رسید .

منشاء اثر بودن یک نیاز اساسی وجود هر انسانی است، اما به دست فراموشی سپرده شده. انسان ها روز به روز درونگرا تر و خودخواه تر و خود محور تر شده و مدام برای زندگی بهتر و موفقیت فردی خود دست و پا می زنند. غافل از اینکه اگر به اطرافیان و دوست و آشنا و غریبه ها کمک مادی یا معنوی یا فکری یا روحی یا زمانی کنند، روز به روز موفق تر بوده و برکت، پول و زمان و … بیشتر و بیشتر می شود.

متاسفانه ما خیلی از خدا و دنیا و انسان‌های دیگر طلبکار هستیم. مدام غر می زنیم و از همه ایراد می گیریم. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ اید که شما برای این جهان چه کار مثبتی انجام داده‌اید؟ مدام می نالیم که دنیا و روزگار بد شده. همه دزد و دروغگو شده‌اند. می‌دانید چرا دنیا تا این اندازه آشفته شده است؟ نه به خاطر اینکه آدم های بد بیشتر هستند، به خاطر اینکه آدمهای خوب مثل شما سکوت کرده‌اند و در روزمرگی خود گیر کرده اند. باید جور دیگر به زندگی نگاه کرد. خیلی بزرگ تر!

منشاء اثر بودن

  • نتیجه گیری

برای داشتن یک زندگی بهتر و موفقیت واقعی، نیاز به یک هدف والا یا معنوی یا بزرگ داریم: «منشأ اثر بودن». منشاء اثر بودن یعنی اثرگذار بودن بر روی سرنوشت کره زمین و سرنوشت انسان ها و حیوانات. یعنی کاری کنیم دنیا جای بهتری شود. ما همه به هم وصل هستیم.

بنی آدم اعضــای یک پیکرند             که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضـوی به درد آورد روزگار            دگر عضـــوها را نمانــد قرار

تو کـز محنت دیگران بی غمی           نشایـــد که نامت نهند آدمی

داشتن این هدف والا باعث می‌شود بسیار شادتر باشیم. قدرت تحملمان در سختی ها و دردها چند برابر شود. سریعتر به اهدافمان برسیم، عمیقاً احساس مفید بودن و رضایت از خود و موفقیت داشته باشیم و بسیار بسیار باشکوه تر زندگی کنیم و باشکوهتر بمیریم. (مانند: گاندی یا ماندلا ) پس از شما تقاضا می کنم با من در این مسیر همراه شوید تا با هم جهانی زیباتر بسازیم.

شما خالق جهان خود هستید، پس جهانی زیبا برای خود و اطرافیان خود و غریبه ها خلق کنید.

دوستدار همیشگی شما

 دوست و همراه و مربی شما

 رامین لوزانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *