گام چهارم  : رهایی از افکار منفی و استرس

گام چهارم  : رهایی از افکار منفی و استرس

عنوان :چرا دچار افکار منفی میشویم؟ آیا افکار منفی استرس ایجاد می کنند؟

  • مقدمه

فکر کردن چیست؟ در این متن می خواهیم به این موضوع بپردازیم که فکر چیست؟ فکر منفی چیست؟ چرا دچار افکار منفی و استرس می‌شویم؟ افکار منفی حال ما را بد می کنند و باعث ایجاد استرس، خشم، غم یا ناراحتی و ترس در ما می ‌شوند. باید بتوانیم ذهن خود را مدیریت کنیم تا به جای تولید افکار و احساسات منفی، تولید افکار و احساسات مثبت کند.

  • طرح بحث

در طول روز، هزاران هزار فکر مثبت و منفی از ذهن ما می‌گذرد. بسیاری از این افکار آگاهانه و بسیاری دیگر ناخودآگاه هستند. ولی به واقع فکر کردن چیست؟ فکر کردن یعنی جستجو بین کلمات. فکر منفی یعنی جستجو بین کلمات منفی و فکر مثبت یعنی جستجو بین کلمات مثبت.

فکر کردن در واقع نوعی فرآیند پرسش و پاسخ است. از مغز هر سوالی بپرسید به شما جواب می دهد. اگر سوال مثبت بپرسید مثلا : چگونه می توانم به اهدافم برسم؟ مغز شما جواب مثبت و راه حل می دهد  و استرس شما کمتر می شود. در واقع مغز شما به موارد مثبت فکر می‌کند که می‌شود فکر مثبت و اگر سوالات منفی از خود بپرسید مثلا: چرا زندگیتان تا این حد نا عادلانه است یا چرا من به اهدافم نمیرسم؟ مغز شما شروع به تولید افکار منفی می کند و استرس شما بیشتر می شود.

فکر منفی یعنی توجه کردن به نداشته ها و شکست ها و کمبودها و ضعف‌ها و محدودیت ها و مشکلات. جالب است بدانید به هر چیزی که فکر کنید حالِ شما را ایجاد می‌کند. اگر به موارد مثبت فکر کنید سرشار از انرژی و انگیزه می شوید و اگر به موارد منفی فکر کنید هم حالتان بد میشود هم به مرور دچار استرس و اضطراب می شوید و در ادامه به مرور اعتماد به نفس خود را از دست داده و دچار افسردگی شدید می شوید.

چرا دچار افکار منفی میشویم؟

انسانی که مدام ذهنش پر از افکار منفی باشد نمی‌تواند به اهداف خود برسد و یا اگر برسد از زندگی و از مسیر خود لذت نمی برد. چرا که شما پر از استرس یا ترس هستید. تاثیر افکار منفی خیلی خیلی مخرب تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید.

چرا که وقتی توجه شما به شکست ها و محدودیت ها و مشکلات و ضعف ها می‌رود، ذهن ناهُشیار شما به مرور موفقیت ها و امکانات و استعداد های شما را فیلتر می‌کند. این امر باعث می‌شود به مرور استعدادها و امکانات نایاب تر شده و مشکلات و دردها و سختی ها بزرگ و بزرگتر شوند. استرس ما زیاد شده و در ادامه این فیلترینگ قوی باعث می ‌شود که شما دنیا را بستری از غم و درد ببینید و در شما باورهای منفی مانند: زندگی سخت است یا دنیا پراز خطر است یا نابرده رنج گنج میسر نمی شود و… ایجاد می کند.

باید بدانید که شما و من در ادامه تبدیل به افکار غالب خود و باورهای خود می شویم چرا که باور ها در اعماق ناخودآگاه ما شکل گرفته و تصویر بسیار قوی از خود می سازند و من و شما در ادامه زندگی تبدیل به تصاویر ضمیر ناخودآگاه خود می شویم. به زبان ساده تر هر آن چیزی را که در این دنیا باور کنید برای شما رخ می دهد.

پیش چشمت داشتی شیشه کبود

لاجرم دنیا کبـــودت می‌نمـــود

یکی از دلایلی که ما دچار افکار منفی و استرس می‌شویم اتفاقات بدی است که برای خود و دیگران می افتد. وقتی برای ما یک اتفاق بد می افتد مدام درون ما به ما نهیب می زند که مواظب باش تا دوباره تصادف نکنی مواظب باش پول یا موبایلت را ندزدند. نکند از کرونا بمیرم و…

آیا افکار منفی استرس ایجاد می کنند؟ 

راه حل چیست؟

باید بتوانید گفت و گوی درونی خود را مثبت کنید. با خود خلوت کرده و از خود چند سوال کلیدی بپرسید. مانند: این که من تا کنون چه موفقیت هایی داشته ام؟ من چه امکانات و استعداد ها و توانایی هایی دارم؟ اهداف من چیست و چگونه می توانم به اهدافم برسم و … .

در طول روز  به گفت و گوی درونی توجه بیشتری کرده و هر زمان که یک فکر منفی آمد، آن را روی کاغذ نوشته و سپس پشت آن یک فکر مثبت یادداشت کنید. این کار باعث می شود به مرور افکار مثبت و سازنده ای داشته باشید.

یادتان باشد زندگی عرصه ای برای ظهور توانایی ها و استعدادهای شماست. غم ها و ترس ها و استرس ‌ها را رها کرده و مدام بر روی اهداف و امکانات و استعدادهای خود تمرکز کنید تا بتوانید از زندگی خود لذت بیشتری ببرید .یادتان باشد هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد. آینده متعلق به کسانی است که پیوسته برای به دست آوردن آنچه که می‌خواهد تلاش می‌کنند و یادتان باشد شما خالق جهان پیرامون خود هستید.

ترس ها و استرس ‌ها

  • نتیجه گیری

متوجه شدیم که فکر چیست و افکار منفی از کجا و چگونه به وجود می آیند و اینکه چه تأثیرات مخربی بر روی ذهن و زندگی ما دارند. باید آنها را شناسایی کرده و از شر آنها خلاص شویم. هر چه با درون خود صمیمی تر بوده و با حرفهای مثبت و سوالات راه گشا، حال درون خود را خوب کنیم روز به روز افکار ما مثبت و مثبت تر شده و می توانیم ذهن و فکر خود را مدیریت کنیم و استرس ما کمتر شده و سرشار از آرامش می شویم.

از خدا می خواهم که ذهنتان سر سبز از درختان افکار مثبت باشد و با افکار مثبت زندگی شما سرشار از امنیت و آرامش و شادی باشد. یادتان باشد که مشکل از دنیای بیرون نیست. هر چه که هست بازتاب ذهن خود من و شماست.

 شاد و موفق و پیروز باشید

 دوستدار همیشگی شما

 رامین لوزانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *