زندگی دو روی سکه

زندگی

مقدمه

تعریف شما از زندگی چیست؟ در این مقاله به این موضوع می پردازیم که ما نسبت به زندگی چه تعریفی داریم و این تعریف یا باور چه تاثیراتی بر زندگی ما دارد. چه ایراداتی دارد و اگر تعریف یا نوع نگاه خود را تغییر دهیم زندگیمان چقدر بهتر می شود.

تعریف ما از زندگی چیست؟

آیا تا به حال به این سوال فکر کرده اید که هر کدام از ما انسانها در ذهن خود یک تعریف متفاوت از زندگی داریم که می تواند باعث توقف یا حرکت، غم یا شادی و رنج یا لذت شود؟ این تعریف بر کل حیات ما اثر می گذارد.

شاید در نگاه اول، تعریفی که ما از زندگی داریم، بسیار ساده به نظر می رسد. اما وقتی خوب به آن می اندیشیم، متوجه می شویم که این تعریف بر کلیه ی رفتار ها و قابلیت های ما در زندگی اثر می گذارد و در واقع به نوعی به ما جهت می دهد.

تعریف ما از زندگیانواع تعریف

تعاریف متنوعی وجود دارند، اما میخواهم به دو دسته اشاره کنم:

در نوع اول، انسان ها تعریفشان از زندگی این است که باید سالم باشم، همیشه کار و پول داشته باشم، هیچ مسئله ی محیطی یا قانونی نداشته باشم، با کسی بحث نداشته باشم و … تا شاد باشم و از زندگی لذت ببرم.

در واقع فرد بدون اینکه خود بداند، همیشه یک تعریف ایده آل از زندگی دارد و فکر می کند باید همه ی موارد به طور صحیح در جایگاهشان باشند و وقتی یکی از این موارد دچار مشکل شود، فرد به هم میریزد، چرا که انتظار هیچ رویداد ناخوشایندی را ندارد.

اما تعریف دوم. در تعریف دوم، زندگی را به مانند دو روی یک سکه در نظر می گیریم که روی اول آن شادی و روی دوم آن غم است. هم کار و پول وجود دارد، هم بی پولی. هم حیات وجود دارد، هم مرگ. بسیاری از انسانهای موفق دنیا با این نگرش زندگی می کنند. آنها می دانند که زندگی را باید با تمام نکات مثبت و منفی آن بپذیریم. قرار نیست همیشه اوضاع بر وفق مراد باشد. گاهی بحث وجود دارد، گاهی مریضی، گاهی شکست و گاهی پیروزی.

دو روی سکههر تعریف چه تبعاتی دارد؟

زمانی که تعریف اول را داریم، معمولا حالمان بد است. چرا که همیشه چیزی پیش می آید که مطابق میل ما نباشد.

اما زمانی که بپذیریم زندگی فقط یک روی سکه نیست و هر دو رو را دارد، در وقت هایی که زندگی روی دومش را نشان می دهد، به هم نمی ریزیم و شوکه نمی شویم. چرا که در ذهن خود و در تعریف زندگی، هم سلامتی را جای داده ایم هم بیماری را.

به زبان ساده تر، انسان ها فکر می کنند اگر در زمینه ای، دچار مشکل یا مسئله ای شدند، دیگر نباید شاد باشند و زندگی کنند تا آن مسئله حل شود. غافل از اینکه بعد از حل آن مسئله، ممکن است مسئله ی دیگری پیش بیاید. پس بهتر است آمادگی هر رویدادی را داشته باشیم تا غافلگیر نشویم.

تبعات تعاریفنتیجه گیری

هر کدام از ما، از زندگی یا شاد بودن تعریف خاص خود را داریم. اگر دید کمال گرایانه داشته باشیم، خیلی اذیت می شویم . اگر زندگی را به مانند دو روی سکه ببینیم، هم شاد تر خواهیم بود و هم آرامش بیشتری داریم.

پس تعریفی که ما از زندگی داریم برروی کل سرنوشت ما اثر می گذارد و بسیار مهم است که بدانیم زندگی دو روی سکه است و تمرکز خود را برروی مثبت آن می گذاریم. اما اگر روی منفی را به ما نشان داد، آن را می پذیریم و از آن استقبال می کنیم، چرا که همه ی اینها یعنی زندگی.

امیدوارم همیشه از زندگی لذت ببرید

دوست همیشگی شما

رامین لوزانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *